Anderssons välling

Anderssons välling

Katter tål inte laktosen i mjölk, men om man kokar mjölken så brukar laktosen brytas ner.
här är receptet som jag hämtat från en annan sida. Jag brukar lägga i smöret först i grytan men jag låter det bara smälta, inte blir brunt.

Blanda 5 dl standardmjölk (röda), 1-2 msk maizena (2 msk om katterna är stora), 1 msk druvsocker. Koka upp och låt koka ordentligt så att laktosen bryts ned. Glöm inte att röra hela tiden.Under tiden det svalnar tillsätt 1 msk osaltat smör. När vällingen blivit fingervarm tillsätt 1 äggula och rör om ordentligt. Den här vällingen får en lite tjockare konsistens än den man köper i affären.I vällingen kan du blanda i fisk, köttfärs eller annat som katten tycker om.OBS!! Vällingen håller bara 2 dagar pga äggulan, så se till att alltid göra en ny omgång.

Vällingen ger kattungen lite extra energi och de tycker mycket om den, speciellt när den är nygjord och lite varm fortfarande. Att dricka lite kall Anderssons går också bra dagen efter.
Har man bara en kattunge kanske man kan dra ner lite på ingredienserna och försöka att ha i en äggula från ett litet ägg.
Man kan göra Anderssons kanske en gång i veckan, det håller sig ju bara i två dagar.
Jag brukar sätta vällingen i en porslinstillbrinare med en plastpåse över så att det håller sig frächt i kylskåpet.
Viktigt att man har osaltat smör också, salt är inte så bra för njurarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim